עיסוי שוודי

עיסוי שוודי המכונה גם עיסוי אירופי או עיסוי מערבי הוא העיסוי הקלאסי הנפוץ ביותר בעולם ומהווה את השיטה הנפוצה ביותר להקלה על מתח והגברת הבריאות הגופנית. העיסוי השוודי משפר את תפקודי הגוף, ממריץ את מחזור הדם ומזרים חמצן לתאי הגוף, מאיץ את קצב חילוף החומרים ומאפשר פינוי של חומרי פסולת מהשריר ותפקוד טוב  יותר של מערכת הלימפה.
בנוסף, הטיפול מרגיע את הגוף, מפחית כאבים ומשחרר את השרירים.
העיסוי השוודי הוא עיסוי מאוד מהנה, מרגיע ומשחרר לחצים.
לאחר הטיפול תחושו בהתרוממות רוח, תחושה של ויטליות ואנרגיות חיוביות.

המקור

העיסוי השוודי פותח על ידי השוודי  פֶּר הנדרקי לינג (פרופסור לרפואת ההתעמלות) בתחילת המאה ה-19 , כשיטה לריפוי באמצעות שיפור זרימת הדם והלימפה בגוף.

השיטה מבוססת על עקרונות האנטומיה והפיזיולוגיה המערביים ועל שיטות מניפולציה מסורתיות. לינג פתח את בית הספר לעיסוי הראשון ופיתח שישה יסודות, שבהם נוהגים בטכניקת העיסוי:

  1. ליטוף – העברת ידי המעסה בתנועות עדינות על האזור המיועד.
  2. עיסוי עמוק – דחיפה וגלגול כף היד באזורי שרירים.
  3. חיכוך – יצירת חיכוך לחימום רקמות.
  4. הקשות קצביות – בעזרת גב כף היד בשרירים ובשכמות.
  5. לחיצה – באמצעות האגודלים ישירות על שריר ובצד עמוד השדרה.
  6. רטט – תנודות מהירות של הידיים לשחרור וחימום השריר.

העיסוי השוודי משמש מעין בסיס עבור מטפלים רבים שעליו הם משלבים תנועות מעיסויים שונים, ולכן הטיפול עלול להיראות מעט שונה אצל כל מטפל.

אופן הטיפול

הטיפול מבוצע על מיטת טיפולים,  כשהגוף מכוסה בסדין ורק החלק עליו המטפל עובד נחשף.

במהלך העיסוי המטפל משתמש בשמנים ובמגוון רחב של טכניקות כגון תנועות ארוכות וחלקות, לחיצות, שפשוף, לישה, טפיחות, ועוד…לכל תנועה יש מטרה שונה  ובכל התנועות ניתן להשתמש באופנים שונים ובעוצמות שונות, בהתאם לתגובותיו ורצונותיו של המטופל.

לעתים, מתמקדים באזור או שריר מסוים ונותנים  לו תשומת לב על פי הצורך. המטפל מקפיד שהעיסוי יזרום והוא שומר על רצף המגע לאורך העיסוי כולו.

העיסוי השוודי מתמקד בשיפור זרימת הדם ומסייע לעבודת הלב. לכן אנו עובדים על איברי הקצוות מהכפות אל מרכז הגוף. אספקת דם טובה לשרירים מזינה אותם ומנקזת מהם רעלים.

העיסוי השוודי יכול להיות טיפול בפני עצמו או בסיס לטיפולים אחרים.

שיטת העיסוי יכולה להשתנות כדי להתאים לרצונותיו של המטופל . התנועות יכולות להיות קלות או חזקות, שטחיות או עמוקות.

יתרונות של העיסוי השוודי

  • הרגעת שרירים מתוחים והגמשת רקמות החיבור
  • הקלה על התכווצות שרירים וכאבי שרירים והפחתת עייפות השריר
  • חיזוק השריר
  • הרגעת מערכת העצבים
  • האצת זרימת הדם
  • כאבי ראש ואסטמה
  • סיוע בהתאוששות מחולי ופציעה
  • שיפור הניקוז הלימפתי של פסולת מטבולית
  • שיפור במשך ובאיכות השינה
  • הקלה במצבים של מתח, דיכאון, חרדה ורוגז
  • הגברת כושר הריכוז

במחקרים הוכח שהעיסוי מגדיל את כמות האנדורפינים (משככי הכאבים הטבעיים של הגוף).